אטמים עם פילטר או בלי פילטר

אטמים עם פילטר-


כל אחד חייב להגן על האוזניים והשמיעה, אך מוזיקאים ועוסקים באודיו מאותגרים בקושי מיוחד, והוא לשמור על כלי העבודה החשוב מכל, האוזן, ובו זמנית לא לפגוע ביכולת להבחין באיכויות צליל ומובנות דיבור.

מוזיקאים, מפיקים, טכנאים ואמנים בתחום מוצאים את עצמם בסיטואציות שונות בהן הם נחשפים לרמות גבוהות של קול, לפעמים יהיו אלה לזמן ממושך ומסוכן, לעתים קצר אך מסוכן לא פחות, ובכל סיטואציה עשויה להידרש הגנה שונה, כמו לדוגמה בהאזנה לחומר מוקלט, הופעה על במה או להיות בתוך הקהל, נגינה בחדר חזרות, מועדונים וכדומה.


יותר עוסקים בתחום נחשפים לאחרונה לעובדה שתהליך הפגיעה הנו לרוב אל-חזור, נוצרה מודעות רבה לנושא ומכאן שיותר ויותר משתמשים במיגון (באירופה אנשי המקצוע מחויבים ע"פ חוק)), כמו אטמים מנחיתי-עצמה בתוך האוזן. שהייה במועדונים או בקרבת הבמה במופעים, וגידול ניכר בקרב נפגעים בחדרי חזרות בהם לחץ הקול בחדר קטן, מערכות תופים ופידבק (ואפילו רגעי) עשויים להגיע לרמות מזיקות ביותר, מחייבים הגנה מדרגה ראשונה והרבה משמעת עצמית.

מתברר ששימוש קבוע באטמים בעלי הנחתה שאינה פוגעת באיכות הצליל, וזאת בזמן אימון, הופעה או חשיפה למוזיקה במקומות ציבוריים, מגנה על השמיעה גם מתהליך הנזק המצטבר, ופגיעות אלה כידוע הינן או מידיות או נערמות לאורך זמן עד נזק בלתי הפיך. אמנם נדרשת תקופת הסתגלות עבור אלה שאינם מרגישים בנוח עם גוף זר, אך מוזיקאים רבים מדווחים שבעזרת אטמים מותאמים אישית ובנויים מחומרים נכונים הם שומעים את כלי הנגינה שלהם טוב יותר, כמו גם איזון סביבתי עם אלה המנגנים איתם

הגנת שמיעה איכותית מהווה פתרון מעולה למיגון  שאינו פוגע בחוויית המשתמש. מנחייתי סאונד לינאריים מחקים את ההיענות הטבעית של השמיעה, כך שגוני צליל וניואנסים נשמרים וההנחתה מעבירה את אותו הסאונד - רק שקט יותר, וזאת להבדיל מאטמי מדף, אשר מנחיתים שרירותית ומעניקים תחושה של בידוד, או אי יכולת תפקוד מעשית עבור מוזיקאים וטכנאי קול. למעשה, אטמים רגילים (הנרכשים לרוב בבתי מרקחת) מעמעמים את מובנות הדיבור והמוזיקה, ומנחיתים יותר בתחום הנמוך והגבוה של הספקטרום.
כמות ההגנה הנדרשת היא פונקציה של זמן חשיפה, עוצמת הקול הממוצעת ושיאי עצמה אפשריים בסביבה נתונה. כמו כן יש כאלה שרגישים לאבדן שמיעה יותר מאחרים, ולמרבית המוזיקאים לא נדרשת מקסימום הגנה, לעתים הנחתה קלה עשויה להספיק.

 בנוסף, וכדי להרגיש נוח עם הגנה קצרה או ממושכת, האטמים צריכים להגיע לאזור המתאים בתוך תעלת האוזן, אחרת המשתמש ירגיש בסאונד חלול בקול שלו עצמו בעת דיבור, שירה או נגינה על כלי נשיפה (occlusion effect). לשם כך נועדו האטמים המותאמים אישית עבור משתמש ספציפי, נוחות משולבת במיגון איכות 


אטמים ללא  פילטר- 

בניגוד לאטמים עם פילטר, אם חווית האזנה אינה חשובה והצורך העיקרי הוא הגנה על השמיעה אז בהחלט אטמים ללא פילטר מתאמים. סוג החומר משתנה וגם צורת האטם שונה, בסוג כזה של אטמים מומלץ על כיסוי מרבי של האוזן. החומר ישתנה בהתאם לסביבת מקום הרעש למשל עבודה עם שמנים ולכלוך מומלץ לייצר אטמים מחומר קשיח(אקרילי). ממוצע האטימה הינו 33 דציבל, שוב הדגש לאטימה בניגוד לאטם עם פילטר שם זה הנחתה.


לסיכום:

שני סוגי האטמים מגנים על האוזניים שלנו מפני הרעש ההבדל הוא מה מטרת השימוש, אם השימוש הגנה בלבד אפשר להסתפק באטם ללא פילטר שהתחושה בשימוש תהיה אטימה. אם השימוש מקצועי/חוויתי או סתם לא להרגיש מנותק מהסביבה מומלץ להשתמש באטמים עם פילטר שהנם מנחייתי רעש.